Fandom

Star Wars Wiki

Aayla Secura

429sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Secura1.JPG
Aayla Secura
Biografisk information
Hemplanet

Ryloth

Dog år

19 BBY

Fysisk beskrivning
Art

Rutian Twi'lek

Kön

kvinna

Längd

1,78 meter

Hårfärg

Inget

Ögonfärg

Hassel

Kronologisk och politisk information
Anslutning
Kända mästare

Aayla Secura, född som Aaylas'ecura var en rutian Twi'lek jedimästare som levde i de senare delarna av Republiken. Hon var general under klonkrigen. Hon var padawan till jedimästaren Quinlan Vos, och senare till Vos egen mästare Tholme. Både hon och Vos klarade sig undan mörka sidans lockningar i ett tidigt skede av hennes träning, och senare visade hon sig vara värd titeln jediriddare.

Efter att Aayla blev jediriddare bröt klonkrigen ut, och hon var en av de tvåhundra jedi som for till Geonosis för att rädda Padmé Amidala, Obi-Wan Kenobi och Anakin Skywalker från separatister. Hon var med i många slag, bl.a. klarade hon sig från ökända slag som Slaget om Hypori och Slaget om Kamino. Detta ledde till att hon fick titeln jedimästare vid början av konflikten.

Som en jedimästare ledde hon Republikens klontrupper på bl.a. Quell och Maridun. Aayla dog som många andra jedi när order 66 utfördes. Hon var mycket respekterad av sina egna trupper att de gav henne en snabb död. Aayla mindes av många generationer framöver, och hon fanns med i många legender och berättelser.

BiografiRedigera

Tidiga livetRedigera

Aayla var alltid stark i kraften, och upptäcktes av jedin Quinlan Vos, padawanen av Tholme,på ett uppdrag till Ryloth. Den mycket unga Aayla hölls med Twi'lek-slavar som den lokala hutten ägde för att hålla henne i skydd. Hon var fortfarande Lon Securas systerdotter, men när huttens wampavakt gick bärsärkagång var Aayla i fara. Som tur kände Vos henne via kraften och räddade henne. De två hade en väldigt starkt samband via kraften. Vos övertalade befälhavaren Tholme att ta Aayla till Coruscant för att testas.

Slumpartad wiki