Fandom

Star Wars Wiki

Avlyssningspost

429sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Rishi explosion1.JPG

Rishis avlyssningspost

En avlyssningspost var en hemlig plats vanligen i avlägsna och övergivna ställen, var militärer satt upp kraftiga installationer för att avlyssna fiendens kommunikationer eller helt enkelt varna om eventuella anfall.

Under klonkrigen hade Republikens storarmé placerat ut otaliga avlyssningsposter i Yttre randens territorium, för att övervaka och varna Galaktiska republiken om eventuella anfall ledda av Republikens fiende, Konfederationen för självständiga system. En sådan station, på Rishis måne erövrades av separatisternas BX-seriens droidkommandon. En "ingen fara"-signal skickades oavbrutet åt Republiken, och de överlevande klonsoldaterna stationerade på stationen bestämde sig för att spränga stationen, och således varna Republiken. De lyckades, och invasionen avvärjdes.[1]

Skytop destroyed1.JPG

Separatisternas "Skytop Station"

Konfederationen för självständiga system hade också avlyssningsposter på olika planeter. En av dem var Skytop Station, som svävade ovanför Ruusans måne. Stationen förstördes eventuellt av Republiken.[2] Separatisterna hade också en avlyssningspost på Geonosis.

Nalgol arbetade en gång på en av imperiets avlägsna avlyssningsposter. Nya Republikens försvarsflotta hade en liten avlyssningpost på Utharis. ExGal-4 var en sorts avlyssningspost som skannade den outforskade rymdens delar, för att hitta extra-galaktisk rörelse. Även Yuuzhan Vong hade många avlyssningsposter placerade runt galaxen.

Fotnoter och referenserRedigera

På andra språk

Slumpartad wiki