Fandom

Star Wars Wiki

B1 stridsdroid

429sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

266pxBattledroid.jpg
B1 stridsdroid
Produktinformation
Hemplanet

Naboo

Skapare

The Dark Side

Tillverkare

Baktoid Combat Automata

Produktionsserie

B-serie stridsdroid

Modell

B1 stridsdroid

Klass

Stridsdroid

Tekniska detaljer
Höjd

1,91 meter

Kön

Manlig programmering

Sensorfärg

Svart

Bestyckning
Kronologisk och politisk information
Anslutning
  • Handelsfederationen
  • Teknoförbundet
"Roger, roger"
―Vanligt svar från B1 stridsdroider[src]

B1 Stridsdroider var de stridsdroider som gjorde upp ryggraden i både Handelsfederationens droidarmé och i Separatisternas Separatistarmén.

B1 droiden var troligtvis de talrikaste - och förbrukningsvaraste - droiderna som funnits i Galaktiska historien, och olikt till andra organiska soldater var dessa droider kapabla att utföra saker i rymden och under vattenytan. De designades för att krossa sina fiender med sitt blotta antal, inte genom att tänka, såsom klontrupperna.

FjärrstyrningRedigera

De var tillverkade av bolaget Baktoid Combat Automata som var medlem i Teknoförbundet och producerade enheter åt bl a Handelsfederationen.
De var oftast fjärrstyrda av en central kontrolldator inuti ett slagskepp eller ibland en byggnad. Detta gjorde visserligen att alla droider kunde få samma kommando exakt samtidigt och agera därefter, men ifall kontrolldatorn förstördes så skulle alla uppkopplade enheter stängas av, vilket var en stor svagpunkt.
Detta utnyttjades vid tillfällen i Klonkrigen liksom vid det kända slaget om Naboo tio år tidigare, då ett Robotkontrollskepp förstördes av den unge Anakin Skywalker.

HistoriaRedigera

Under en lång tid innan handelsdispyten och deras blockad av Naboo, år 32 BBY, använde Handelsfederationen OOM stridsdroider som såg exakt likadana ut som B1-serien men var mer avancerade och hade olika färger beroende på dess arbetsroll.
Men när Klonkrigen bröt ut så ville separatisterna få så mycket som möjligt för pengarna, vilket resulterade i att man började massproducera B1-serien istället för OOM-serien. B1 stridsdroider är mycket simplare än OOM stridsdroider vilket fick stora konsekvenser under kriget.

Efter KlonkrigenRedigera

År 19 BBY, i och med separatistledarnas död i händerna på Darth Vader blev majoriteten av dessa droidenheter avstängda. Men några B1 stridsdroider fanns trots det aktiva långt in i det Galaktiska Inbördeskriget.

UtrustningRedigera

300px-InvasionofNaboo.jpg

En B1 stridsdroid åkande på en STAP under slaget om Naboo.

B1 stridsdroider hade ett vanligt E-5 lasergevär, standard laserpistoler och handgranater. De kunde också styra ett flertal fordon, som MTT, AAT eller gamla droidjaktskepp.

FörekomsterRedigera

KällorRedigera

  • Episode I: The Visual Dictionary
  • Attack of the Clones: The Visual Dictionary
  • Revenge of the Sith: The Visual Dictionary
  • Star Wars Miniatures: Clone Strike
  • The New Essential Guide to Droids

Slumpartad wiki