Fandom

Star Wars Wiki

B2 superstridsdroid

430sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Ra1.JPG Denna artikel är en rekommenderad artikel, alltså en av de bästa artiklarna här på wikin.
Ifall du ser någonting du kan förbättra utan att försämra kvalitén på artikeln får du såklart göra det.
B2.JPG
B2 superstridsdroid
Produktinformation
Tillverkare

Baktoid Combat Automata

Produktionsserie

B-serie stridsdroid

Modell

B2 superstridsdroid

Klass

Stridsdroid

Tekniska detaljer
Höjd

1,93 meter

Sensorfärg

röd

Bestyckning

inbyggd dubbel laserkanon

Kronologisk och politisk information
Era
Anslutning
"Super battle droids never look as ferocious with their arms blown off."
Sev[src]

B2 superstridsdroid (SSD) var en uppdaterad version av B1 stridsdroiden, med förbättrad beväpning och bepansring. Superstridsdroiden användes av Handelsfederationen, Teknoförbundet och senare i större skala av Konfederationen av Självständiga System[1] under klonkrigen. Den Galaktiska alliansen använde också ett antal B2-enheter under Yuuzhan Vong-kriget.

EgenskaperRedigera

B2 geonosis1.JPG

B2 superstridsdroider på Geonosis

Ett av de största misstagen i designen av B1 stridsdroid var dess beroende av kontakt med ett droidkontrollskepp. Om signalen till kontrolldatorn i detta skepp förlorades blev stridsdroiderna oanvändbara. För att motverka det konstruerades superstridsdroiden så att den inte behövde en sådan signal och hade större förutsättningar för självständiga beslut. Dessutom var chassit till B2-modellen större och hade tyngre bepansring än det som B1:an hade. Liksom dess föregångare hade superstridsdroiden relativt enkel programmering och var dåliga på att tänka ut attackplaner. De var dock orädda och outtröttliga och sprang vilt skjutande in i striden tills de eller deras opponenter reducerats till rykande ruiner.

Till skillnad från föregångaren var superstridsdroidens känsliga process- och signalenhet inbäddad djupt i dess inre vilket gav dessa delar större skydd från fientlig eld. På höger arm hade superstridsdroiden en inbyggd dubbel laserkanon men den kunde även använda externa vapen som som modifierats för att passa dess stora händer. Superstridsdroidens fötter kunde förses med klätter- och flytverktyg för att bättre hantera svår terräng. Även variationer i armmodellen förekom, den vanliga laserkanonen kunde bytas ut mot raketavfyrare eller andra specialiserade vapen.

B2 cw1.JPG

Superstridsdroider

När de inbyggda laserkanonerna inte användes hade droiden sin högra arm vinklad uppåt.[2] Eftersom B2an var en tung infanterienhet kunde den ta mera skott än den vanligare B1an. Till och med efter att ha besegrats kunde superstridsdroiden koppla loss överkroppen och fortsätta ett anfall, även om detta starkt påverkade dess attackmöjligheter. Trots detta var en del varianter av droiden känsliga för värme och det kunde hända att de fattade eld.[3] Efter slaget om Geonosis kunde de flesta tillverkade B2:orna kommunicera med varandra med hjälp av en mycket förenklad variant av standardgalaktiska.

HistorikRedigera

KlonkrigenRedigera

"They've sent in th supers!"
―Olika klonsoldater

B2 superstridsdroid fanns även i en betaversion som inte användes särskilt mycket innan den slutgilltiga versionen kom i bruk.

Under deras första insats under Kashyyyks handelsuppror visade sig superstridsdroiderna vara en svår motståndare för de lokala wookieekrigarna.

Superstridsdroiden användes som soldater under Klonkrigen tillsammans med sina enklare kusiner B1 stridsdroid och de fruktade droidekorna. De superstridsdroider som användes på Geonosis hade en omålad silveraktig färg,[2] medan en del av de som användes under senare slag i Klonkrigen var målade i mörkblått.

En del superstridsdrioder användes som spanare som observerade Geonosis slättar, huvudsakligen för deras brutala temperament och deras förmåga att döda de flesta målen på markytan. Detta gjorde att många geonosianer som anknutna till KSS blev nöjda och kallad dem för "spirornas vakter".

Superstridsdroiderna kunde eventuellt uttrycka sig själv, trots att de hade förfärlig grammatik. De hade ett agressivare temperament än föregångaren, de kunde till och med slå ner sina allierade droider under ett slag för att själv komma åt fienden.[2] De tycktes också vara intelligentare än sina "småbröder".

Superstridsdroiderna specialutrustades ofta med ytterligare vapen. Denna metod introducerades dock sent i Klonkrigen och hade liten betydelse för hur konflikten slutade. En modifierad modell var krossardroiden som hade tyngre bepansring och ett större chassi. Denna droid var programmerad för att vara en närstridsdroid och kunde ta emot några hugg med en ljussabel innan den slog ut motståndaren med sina elektrifierade klor. En annan variant (känd enbart som Ohma-D'uns superstridsdroid) var inblandad i utsläppande av träskgasgiftet på Ohma-D'un, en av Naboos månar. Ytterligare en specialiserad modell, D-60 anfallsdroid, användes av KSS-styrkor under slaget om Cartao. Det förekom även en jetpacksutrustad B2-version kallad hoppdroid.

B2 superstridsdroid konstruerades av Teknoförbundet som använde de existerande B1 stridsdroiderna som förlaga. Efter att man framgångsrikt testat prototyper slöt greve Dooku ett avtal med Poggle den mindre, ärkehertig av Geonosis, om att massproducera modellen.

Ytterligare order kom in på planeter som kontrollerades av Baktoid-företagen och snart rullade miljontals B2:or av de löpande banden. Trots dess fördelar och enklare produktionsprocess tillverkades inte B2:an i lika många exemplar som sin enklare kusin B1 stridsdroid.

Under Klonkrigen var B2 superstridsdroid en viktig del av den Separatistiska droidarmén. De deltog i de flesta slag under konflikten, inkluderande slaget om Geonosis[2], slaget om Muunilinst, slaget om Coruscant och slaget om Kashyyyk samt ett oräkneligt antal andra runt om i galaxen. Superstridsdroidern användes som mål i träning av klonernas prickskyttar.

Efter avrättningen av Separatistrådet genomförd av Darth Sidious nya lärling Darth Vader deaktiverades arméns B2 superstridsdroider.

Efter KlonkrigenRedigera

Efter klonkrigen hittade ett fåtal entreprenörer lagerlokaler fyllda med B2-droider. En del såldes till lokala gäng och stora gangsterbossar för att användas som understöd. Andra användes i strid av de olika Konfederationsresterna. Liksom en del B1 stridsdroider användes ett antal superstridsdroider som vakter inne i DödsvaktsbunkernEndor. Under Yuuzhan Vong-kriget användes många B2 droider av Galaktiska alliansen i en styrka som kallades de Orangea Panthacerna för att slå tillbaka en ockupationsarmé bestående av eldsprutareMantessa.

FörekomsterRedigera

KällorRedigera

NoterRedigera

  1. Mörkrets Hämnd
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Klonerna Anfaller
  3. Referensfel: Ogiltig <ref>-tag; ingen text har angivits för referensen med namnet .5B.5BM.C3.B6rkrets_H.C3.A4mnd.5D.5D

Slumpartad wiki