Fandom

Star Wars Wiki

Dödsstjärnan

429sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Star-wars-8787430.jpg
F03ef60ec249e287480c88dcb5ef81ef752805f25e41793f3fc081d3440b2a60.jpg

¨fire at the jews¨

Giphy.gif

Dödsstjärnan eller Death star är galaktiska imperiets supervapen och rymdstation. Den kan användas för att förinta planeter. Ordern ska en sorts amiral beordra. Exempel på befälhavare är Grand Moff Tarkin ( Episod IV) som är imperiets guvenör. Den första planeten som förintas av dödsstjärnan var Alderaan( samma planet som Leia Organa blev uppvuxen på). I slutet av Episod IV så förstörs dödsstjärnan av Luke Skywalker. Det skedde av en massiv insats av rebellerna att förstöra dödsstjärnan. Luke Skywalker lyckades förstöra den av att skjuta en missil från sin X-wing i ett avgasrörsliknande ingång så att stjärnan sprängdes .Men i Episod VI Return of the jedi så påbörjar imperiet uppbyggnad av en större mäktigare dödstjärna kallas för Death star II. Däremot byggdes inte hela upp, för Han Solos vän Lando Carlissian och bland andra Nien Numb lyckades förstöra den, genom att åka in i ett till avagasrörslikande ingång och började köra in mot mitten av stjärnan med Millenium Falcon och därefter sprängdes dödstjärnan ännu en gång.

Dödsstjärnan med hjälp av R2D2 skapade BB-8 när R2 av misstag stoppade in sin pinne i fel kontakt...

Slumpartad wiki