Fandom

Star Wars Wiki

Dagobah

429sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Dagobah 1.jpg
Dagobah
Astrografiskt
Region

Yttre Randen

Sektor

Sluis-sektorn

System

Dagobah-systemet

Solar

1: Dagobah

Månar

0

Anvtånd från Centrum

50,250 ljusår

Rotationstid

23 standardtimmar

Omloppstid

341 lokala dygn

Fysiskt
Klass

Terrestrisk

Huvudsaklig terräng
  • Träsk
  • Myrar
  • Djungler
Ytvatten

8%

Platser av intresse
  • Mount Yoda
  • Yodas stuga
  • Den Mörka Grottan
Samhälleligt
Ursprungliga arter

Hepsalum Tash

Inflyttade arter

Tidigare:Människor

Officiellt språk

Tidigare:Galactic Basic Standard

Styre

Existerar ej

Population

Okänt

Större städer

Existerar ej

Huvudsakliga exporter

Existerar ej

Anslutning

"Yep, that's it. Dagobah.... I'm not picking up any cities or technology. Massive life-form readings, though. There's something alive down there."
Luke Skywalker[src]

Dagobah var en träsk-planet i Yttre Randen. På grund av sitt avlägsna läge så bodde Jedimästaren Yoda där under sin långvariga exil.

GeografiRedigera

Dagobah var en liten, fuktig träsk-planet, till större delen täckt av våtmarker och djungler. Det fanns inga större vattensamlingar, utan vattnet var utspritt i träsken.

HistoriaRedigera

Upptäckt och UtforskningRedigera

Första gången Galaktiska Republiken stötte på Dagobah var år 39 BBY. Ettt par år senare, 22 BBY, precis innan klonkriget bröt ut, så skickades ett republikansk forskningsteam till Dagobah, lett av officern Halka Four-Den. Dock försvann forskargruppen, och på grund av krigets utbrott så upptäcktes inte deras nödsignal inte förrän det var försent. De få överlevarna av expeditionen tvingades leva som kannibaler.

Yodas ExilRedigera

År 19 BBY gick Yoda i exil på planeten, på grund av Darth Sidious/Kejsar Palpatines förföljelse av Jediriddare. Genom att leva på en planet som var nästan helt okänd kunde Yoda gömma sig där i flera år. Förekomsten av en grotta med ett starkt band till den Mörka Sidan gjorde att Yodas band till den Ljusa Sidan inte kunde upptäckas av Darth Sidious/Palpatine.

Under sin exil, år 3 ABY, mötte Yoda syskonen Tash och Zak Arranda, vilka var kraft-känsliga. Dock avstod han från att träna dem som Jedi, eftersom han väntade på en annan lärling. Efter detta hjälpte Arranda-syskonen ättlingarna av överlevarna från den tidigare republikanska expeditionen att komma bort från planeten. Yoda mötte även historikern och rebellen Arhul Hextrophon, som beslöt sig för att hemlighålla Yodas existens.

Yodas sista LärlingRedigera

En tid senare anlände Luke Skywalker och astromechdroiden R2-D2 till Dagobah. Luke stötte därefter på Yoda, vilken han efter många om och men insåg var den Jedimästare som Obi-Wan Kenobi genom en vision hade sagt åt honom att hitta. Under en period tränade Yoda Luke till att bli en jediriddare. Dock avbröt Luke träningen för att åka och rädda sina vänner, vilka han känt av i en vision.

Yodas DödRedigera

Ett år senare, 4 ABY, återvände Luke till Dagobah, där han för en sista gång talade med Yoda, innan denne avled. Yodas sista ord avlöjade att det fanns en annan Skywalker, Lukes syster Leia Organa. Efter detta talade Luke med Obi-Wan Kenobis ande, om sin familj.

Senare HändelserRedigera

År 5 ABY etablerade den Nya Republiken en bas på ett berg, vilken döptes till Mount Yoda, på förslag av Arhul Hextrophon.

Åren 9 ABY och 13 ABY återvände Luke till Dagobah, år 14 ABY användes den Mörka Grottan av en sith-sekt, "Ragnos Lärlingar", år 22 ABY åkte Lukes brorson, Anakin Solo, tillsammans med ett par vänner och R2-D2 till Dagobah och år 37 ABY skickade Luke en grupp jediriddare ur hans order i exil till Dagobah.

Bakom ScenernaRedigera

En "dagobah" är en behållare där man förvarar relikerna efter en Buddha.

Från början skulle Dagobah vara med i en scen i Revenge of the Sith, men det klipptes bort.

FörekomsterRedigera

Icke-Kanoniska FörekomsterRedigera

KällorRedigera

  • Star Wars: The Roleplaying Game, First Edition
  • The Wildlife of Star Wars: A Field Guide
  • Inside the Worlds of Star Wars Trilogy
  • Star Wars: The Action Figure Archive
  • The Essential Guide to Planets and Moons
  • The Illustrated Star Wars Universe
  • Rebellion Era Sourcebook
  • Star Wars: Complete Locations

Externa LänkarRedigera

Slumpartad wiki