Fandom

Star Wars Wiki

Darth Plagueis

429sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Darth Plagueis var en Sith Lord som dog 69 BBY.

Han var mest känd för att troligen kunnat återuppliva de döda och troligen för att ha kunnat skapa liv. Plagueis mästare var en sith vid namn Darth Tenebrous som gav Hego Damask namnet Darth Plagueis. När Plagueis kände sig redo för att följa The Rule Of Two så dödade han Tenebrous.

Plagueis hade fått reda på att Tenebrous hade 2 lärlingar så Plagueis dödade den andra lärlingen (En sith som hette Darth Venamis).

Plagueis skaffade sig lärlingen Palpatine som han döpte om till Darth Sidious och lärde upp honom till att bli en Sith-lord. När Sidious kände sig redo så dödade han Plagueis i sömnen som var meningen med The Rule Of Two. Sidious hade dock redan brutit mot regeln genom att redan ha skaffat sig en lärling (Darth Maul) medan han fortfarande var under lärdom av Plagueis.

Det sades att Plagueis ande ville ha hämnd på Sidious och skapade den utvalde (Anakin Skywalker) för att döda Sidious så han väljer ut en mamma (Shmi Skywalker) som skulle föda honom utan att ens haft någon man. Trots detta så menar man att just Darth Plagueis var hans far. Plagueis önskan går i uppfyllelse och Anakin dödar Sidious i 4 ABY. Denna historia är dock oklar.

HistoriaRedigera

FöljderRedigera

Darth Sidious berättade för Anakin Skywalker i 19 BBY att det en gång fanns en Sith-lord som kunde återuppliva folk men att detta bara fungerade om man var en Sith. Sidious sa dock detta för att locka över Anakin till den mörka sidan. Detta var troligen också sant.

I 4 ABY dödar Anakin Skywalker (Darth Vader) Darth Sidious. Det sades att det var Darth Plagueis som orsakade denna händelse som hämnd mot Sidious. För det sades också att det var Plagueis som hade skapat Anakin.

Personlighet och egenskaperRedigera

Bakom kulissernaRedigera

Slumpartad wiki