Fandom

Star Wars Wiki

Finis Valorum

429sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Valorum.jpg

Finis Valorum.

"Vet du varför Valorum älskar operan...? Därför att det är det enda stället där hela Coruscant applåderar till honom."
Orn Free Taa.

Finis Valorum (f. 91 BBY - d. 22 BBY, Coruscant) var en politiker från Coruscant. Han fungerade två ganger som överkansler under sin livstid.

Valorum var framgånsrik i den Galaktiska Senaten redan i sin ungdom tack vare sin familjs bakgrund. Valorum fungerade också som kansler Kalpanas statist ända tills året 40 BBY, då han själv valdes till den Galaktiska Republikens överkansler genom en röstning.

Senator Palpatines planer ledde år 32 BBY till Valorums undergång, då han i hemlighet arrangerade Invasionen av Naboo. Då senaten inte lyckades lösa konflikten började Amidala en röstning där senaten gav sparken åt Valorum. Palpatine valdes till den nya överkanslerin.

Valorum listade ut på förstä yttre person själv, att Palpatine var verkligen sithlordden Darth Sidious. För det Palpatine ordnade Valorums sukkulanförstörasningen i 22 BBY. Valorum hade berättade hans tviveler ensam till Bail Organa.

Slumpartad wiki