Fandom

Star Wars Wiki

Handelsfederationen

430sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Handelsfederationen 1.jpg
Handelsfederationen
Politisk information
Statsskick

Handelskartell

Statschef

Vicekung

Överbefälhavare

Vicekung

Samhällsinformation
Huvudplanet
Officiellt språk

Pak Pak

Historisk information
Datum för grundande

350 BBY

Datum för upplösning

19 BBY

Era

Rise of the Empire Era

"Supreme Chancellor, delegates of the Senate, a tragedy has occurred, which started right here with the taxation of trade routes, and has now engulfed our entire planet in the oppression of the Trade Federation!"
Senator Palpatine[src]

Handelsfederationen var ett mycket kraftigt kommersgille, handelskartell och megabolag inom den Galaktiska Republiken som grundades 350 BBY som en sammanslutning av företag och handelsgrupper som hade en egen handelsflotta.

Federationen växte och kom att dominera hela stjärnsystem och hyperrymds-färdvägar. Federationen hade också en formidabel privatarmé som försvarade Handelsfederationen mot pirater. Mot Republikens slut kom företaget att bli dominerat av neimoidianer.

Federationen gick med i Konfederationen för självständiga system, där dess armé av stridsdroider togs i bruk av Separatistarmén.

Kartellen upplöstes och dess tillgångar togs i bruk av det Galaktiska Imperiet, när det tog platsen som den dominerande regeringen i galaxen år 19 BBY.

HistoriaRedigera

Invasionen av NabooRedigera

Handelsfederationen manipulerades av en mystiskt sithlord att bygga en privatarmé, och att invadera planeten Naboo, vilket de påstod var en protest mot senatens beskattning av den Fria Handelszonen. Denna invasion stoppades dock snart av jediorden. Situationen ledde dock till att kanslern Finis Valorum avsattes och Palpatine, som i hemlighet var Darth Sidious, valdes till överstekansler.

KlonkrigetRedigera

Ett par år efter detta stora nederlag gick vicekung Nute Gunray med i Konfederationen för Självständiga System. Han lovade Greve Dooku att han skulle komma med i KSS om Dooku dödade Amidala. Ett misslyckat försök att mörda senator Padmé Amidala ledde till att jediriddaren Obi-Wan Kenobi spårade prisjägaren Jango Fett till Kamino och därefter till planeten Geonosis, där en stor del av KSS ledare hade samlats, inklusive Nute Gunray. När Obi-Wan fångades anlände Padmé och Anakin dit för att rädda honom. Alla fångades och dömdes till döden. Ett team på 200 jedi under ledning av Mace Windu och Luminara Unduli anlände för att befria de tre. Trots att jedierna stred hårt lyckades den väldiga droidarmén övermanna dem. När det såg som mörkast ut anlände Jedimästaren Yoda med de klontrupper som producerats på Kamino för att rädda jedierna. Jedierna flydde och Slaget Om Geonosis började. Denna strid blev också början för klonkriget.

Under krigets gång togs en stor del av Handelsfederationens armé över av Konfederationen för Självständiga System, och federationen blev allt mer beroende av Darth Sidious, Greve Dooku och General Grievous.

UpplösningRedigera

Efter både Dookus och General Grievous död samlade sig en stor del av KSS ledare på planeten Mustafar, där de fick order av Sidious att stanna kvar tills hans nye lärling kom och "tog hand om dem". När denne anlände slaktade han ledarna, inklusive Nute Gunray.

Efter dennes död tvingade det nybildade Galaktiska Imperiet handelsfederationen att underteckna ett fredsfördrag, i vilket de gick med på att ge Imperiet alla federationens resurser, inklusive alla kvarvarande krigsmaterial. Efter detta nationaliserades handeln i Galaxen till stor del av Imperiet, och Handelsfederationen dog ut.

Bakom scenernaRedigera

Handelsfederationen kan mycket val vara inspirerad av det engelska Ostindiska Kompaniet, vilken federationen har mycket gemensamt med.

FörekomsterRedigera

KällorRedigera

Slumpartad wiki