Fandom

Star Wars Wiki

Hologram

429sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Hologram.jpg
Hologram
Produktinformation
Typ

Projektor

Användning
Anslutning

Olika

Ett hologram var en tredimensionell bild av en person eller ett föremål som oftast användes inom kommunikation eller nöjesbranschen.

FunktionRedigera

Hologram användes inom telekommunikation som ett alternativ till bildskärmar.
En holokamera kunde fånga upp hela bilden, i alla tre dimensioner och dessutom få med rörelser och ibland lite omgivning runt den inspelade. Inspelningar på detta sätt kunde sparas och spelas upp vid ett senare tillfälle, eller skickas via hyperrymdsmottagare till andra planeter. Ibland kunde man få en hologramuppspelning av en person att se ut som att den verkligen satt bredvid en och talade, men proportionerna stämde inte alltid.
Oftast var hologrambilder i sämre kvalitét än de på en bildskärm, men vissa lyxversioner kunde skapa så verkliga hologram att man kunde använda dem för att lura andra personer att hologrammet verkligen var en person.[1]

AnvändningRedigera

Jedi conference1.JPG

Yoda, Ki-Adi-Mundi och Aayla Secura i ett holosamtal.

Portabla holovideokameror kunde spela in och visa miniatyr-hologram. Många rymdskepp hade också holoprojektorer i sina kommunikationssystem, liksom en del robotar hade egna projektorer, som t ex R2-D2.
Hologram kunde också användas som kartor i 3D, vilket ofta utnyttjades av militära organisationer.
Holokameror användes av de flesta nyhetsbolag och även som övervakningskameror.

Förvaring av hologramRedigera

Hologram kunde sparas på olika minnesenheter eller i robotar, för att användas närhelst ägaren ville det. Man kunde även kryptera sin inspelning ifall man inte ville att någon annan skulle komma åt den.

FörekomsterRedigera

KällorRedigera

Fotnoter och referenserRedigera

Slumpartad wiki