Wikia

Star Wars Wiki

Jedi

Diskutera0
415sidor på
denna wiki
Yoda1

Yoda, jediernas stormästare.

En Jedi var en medlem i Jediorden som hade studerade, tjänade och använde den ljusa sidan av Kraften.

Under lärlingstiden kallades en jedi för padawan och hade en Jedimästare eller Jediriddare som mentor. En Jedi påbörjade sin utbildning som mycket ung och vid tjugoårsåldern, efter slutliga tester, kunde lärlingen få rätten att kalla sig Jediriddare (Jedi Knight) efter att en klassisk dubbnignsceremoni utförts. En Jedi lydde under en mängd regler och förordningar. Den som var Jedi fick till exempel inte lov att gifta sig eller inleda ett romantiskt förhållande (de levde alltså i celibat). Vid tiden för den Galaktiska republiken verkade Jediriddarna som galaxens fredsbevarare och i samarbete med det intergalaktiska rådet.

En av de mest framstående Jedimästarna genom tiderna var Yoda.

Jediordens främsta motståndare var Sith, vilka de hade stridit mot i millennier.

Gråa jediRedigera

Huvudartikel: Grå Jedi

En grå jedi oortodox jediriddare, jedimästare eller padawan som inte följde de regler och traditioner som jediorden använde. De ansågs leva i "utkanten" av kraften.

Mörka jediRedigera

Huvudartikel: Mörk Jedi

Mörka Jedier var de jediriddare som gått över till den mörka sidan. De bör ej förväxlas med Sith, som var en organiserad orden likt jediorden. :)))))

JedikodenRedigera

There is no emotion; there is peace.
There is no ignorance; there is knowledge.
There is no passion; there is serenity.
There is no chaos; there is harmony.
There is no death; there is the Force.

Översättning:

Det finns inga känslor; det finns fred.
Det finns ingen okunskap; det finns kunskap.
Det finns ingen passion; det finns lugn.
Det finns inget kaos; det finns harmoni.
Det finns ingen död; det finns Kraften.

Se ävenRedigera

Slumpartad wiki