Fandom

Star Wars Wiki

Jedimästare

429sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Jedimästare var den näst högsta titeln inom jediorden, och det var ett krav för medlemskap i jedirådet. Ett undantag gjordes dock 19 BBY, då Anakin Skywalker togs till jedirådet trots att han inte var jedimästaren. Jedimästartiteln var reserverad för de som visat stor lojalitet och färdighet med kraften. För att bli jedimästare måste man ha tränat färdigt en padawan; Ki-Adi-Mundi var ett undantag, då han blev vald till jedirådet trots att han inte tränat en padawan färdigt.

Jedicouncil meeting2.JPG

Tolv jedimästare och Anakin Skywalker på Coruscant i Jeditemplet

ÖverblickRedigera

De flesta som uppnådde denna status var jediriddare som fullföljt träningen av sin första padawan. När läraren kände att eleven var redo, så upphöjde jedirådet oftast eleven till jediriddare och läraren till jedimästare, med kravet att padawanen klarade av en serie av prövningar.

Efter att ha upphöjts till mästare kunde personen ifråga ta en ny lärling, om han eller hon så önskade. En jediriddare som inte tagit en padawan kunde också uppnå titeln genom att göra om prövningarna, men med större svårighetsgrad och fler utmaningar.

Ett annat sätt för en jediriddare att uppnå titeln var att jedirådet gav den till personen ifråga, som belöning för ett stort dåd, tjänst eller något liknande.

Till och med ännu sällsyntare var att jediriddaren tog titeln själv, utan jedirådets godkännande. Ett välkänt exempel på detta är Jorus C'baoth, och dennes klon.

En del jedimästare som blivit för gamla eller inte längre klarade av normal tjänstgöring blev instället lärare åt ynglingarna, tillexempel Yoda och Jocasta Nu.

Den Nya JediordenRedigera

När Luke Skywalker skapade sin Nya Jediorder blev de flesta jediriddare upphöjda på grund av sin kunskap om kraften och sina färdigheter. Efter att orden växt sig stor och konflikterna i galaxen växt sig många upphöjdes många på grund av dåd de utfört. Ett bra exempel på detta var Kyle Katarn, som uppnått titeln efter sin seger över den mörke jedin Desann.

FörekomsterRedigera

KällorRedigera

Slumpartad wiki