Fandom

Star Wars Wiki

Konfederationen för självständiga system

430sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera14 Share

Confederacy of independent systems logo.png
Politisk information
Statsskick

Federation

Grundande dokument

Artiklarna för utträdande ur Republiken

Konstitution

Artiklarna för utträdande ur Republiken

Statschef

Statsöverhuvud

Regeringschef

Statsöverhuvud

Överbefälhavare

Överbefälhavare över Droid-arméerna

Styrande församling

Statsöverhuvud

Lagstiftande församling

Separatistrådet

Samhällsinformation
Huvudplanet

Raxus Prime, senare Geonosis och Mustafar

Officiellt språk

Galaktisk Standard

Valuta

Galaktiska Krediter

Historisk information
Formad ur

Galaktiska Republiken

Datum för grundande

cirka 24 BBY

Datum för omorganisering

19 BBY

Datum för upplösning

19 BBY, många kvarvarande fraktioner upplöstes 11 BBY; oorganiserat motstånd nedslaget 3 ABY

Era
"The Republic cannot be fixed, m'lady. It is time to start over."
Greve Dooku till Padmé Amidala[src]

Konfederationen för självständiga system (KSS), även känt som Separatisterna, Separatistalliansen, Konfederationen, den nya orden, vanligen känt som bara Separatisterna var en regering och konfederation ledd av Greve Dooku a.k.a. Darth Tyranus (och i hemlighet Darth Sidious) formad av planetära och sektoriala regeringar och även megabolag som Handelsfederationen som deklarerat deras intention att lämna Republiken, som vägrade att följa den höga beskattningen och se på korruptionen i Galaktiska Senaten under Separatistkrisen.

Spänningar mellan dessa två sidor, KSS och Republiken ledde eventuellt till ett fullskaligt galaktisk krig efter att KSS försökte avrätta Anakin Skywalker, Obi-Wan Kenobi och senator Padmé AmidalaGeonosis och när ett team på 200 jedi kom för att rädda dem. Efter att Republiken avslöjade sin nyskapade klonarmé gjorde att Separatisterna reträtterade och kriget som kom att riva galaxen itu började.

KSS skapade fruktan i många Republikens invånares hjärtan, oftast tack vare den fruktade cyborg-generalen Grievous, Överbefälhavare över droidarmén. Konfederationen vann många stora segrar under det pågående kriget, men upplöstes 19 BBY då Sidious beordrade sin nya lärling att slakta Separatistrådet som gömde sig på Mustafar. Detta ledde till att Palpatine kunde omorganisera Republiken till det Galaktiska Imperiet.

Bakom scenernaRedigera

  • Konfederationen för självständiga system är helt klart inspirerad av Amerikas konfedererade stater under det amerikanska inbördeskriget. Separatisternas symboliska färger är samma färger som både Unionen och Konfederationen använde under inbördeskriget.
  • Konfederationens symbol är även en inverterad version av klädesmärket Southpoles logga.
  • I den svenska översättningen av Episod III:s faktabok omnämns KSS som Federationen för självständiga system, eller FSS. Det här kan inte anses som helt korrekt eftersom det är skillnad på en konfederation och federation.

FörekomsterRedigera

Slumpartad wiki