Fandom

Star Wars Wiki

Ky Narec

429sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Narec 1.jpg
Ky Narec
Biografisk information
Dog år

Okänt, Rattatak

Fysisk beskrivning
Art

Människa

Kön

Man

Hårfärg

Brun

Ögonfärg

Brun

Kronologisk och politisk information
Anslutning
Kända lärlingar
"Soon after, a warlock fell out of the sky. He claimed to be an emissary from another world… your Republic. So, of course, we tried to kill him."
Osika Kirske till Obi-Wan Kenobi[src]

Ky Narec var en jediriddare som levde under den Galaktiska Republikens sista år.

BiografiRedigera

Kynarecs död1.JPG

Ky Narecs död

Nära på inget är känt om Narecs liv före han kraschlandade på planeten Rattatak, omkring år 32-30 BBY. Han anfölls vid sin ankomst där snart av lokalbefolkningen. Han lyckades fly, och hittade en föräldralös flicka, Asajj Ventress. Ky upptäckte att flickan var stark i Kraften, och började träna henne till att bli en jedi.

Åren gick, och Asajj blev äldre. Hon och hennes mästare stred mot den brutale rattatakianska krigherren Osika Kirske, och blev hjältar på Rattatak. Före Asajjs tränats klart blev dock Narec mördad av Kirske. Ventress föll efter sin mentors död till den Mörka Sidan, gick med i Konfederationen för Självständiga System och blev en av Darth Tyranus mörkerakolyter.

Asajj behöll sin mästares ljussabel som ett minne av honom. Obi-Wan Kenobi använde vapnet tillsammans med sitt eget i strid med Ventress. Att han använde ljussabel gjorde Asajj väldigt arg. När Kenobi flydde från planeten tillsammans med klonsoldaten Alpha, så sade han till Asajj att våld inte skulle ge henne Narec tillbaka.

FörekomsterRedigera

KällorRedigera

Slumpartad wiki