Wikia

Star Wars Wiki

Ljussabel

437sidor på
denna wiki
Diskutera2
Tre olika lasersvärd.jpg
Ljussabel
Produktinformation
Modell

Individuellt tillverkat vapen

Typ

Närstridsvapen

Användning
Anslutning

Jedi, Sith, Grå Jedi, Mörk Jedi, Järnriddarna, Diverse Kraftanvändare

Leia holo.png

Hjälp mig, Obi-Wan. Du är mitt enda hopp!

Den här artikeln eller avsnittet är i behov erat per Svenska Wookieepedia's källa riktlinjer.

Den här artikeln behöver lämpliga citat. Hjälp oss förbättra den här artikeln genom att referera giltig resursmaterial. Ta bort detta meddelande när du är klar.

Script error

Ljussablar, var ljusbaserade vapen tillverkade för att användas i närstrid. Vanligtvis förknippas dessa vapen med personer som t ex Jediriddare.
Dessa vapen användes på många olika sätt, i ceremonier, i stridsträning och i riktiga strider.

Själva bladet på svärdet var ren energi från den kristall som fanns i centrala delen av svärdet. Svärdfästet tillverkades i enlighet med Jediorderns tradition enskilt av svärdets ägare och dennes stridsvanor. Detta kunde göra att inte ett lasersvärd var identiskt med ett annat för de baserades på ägarens stridstekniker och stil.

Bakom kulissernaRedigera

Det finns olika åsikter om huruvida översättningen på engelskans "lightsaber" skall vara. I vissa svenska översättningar finns översättningen "ljussabel", i andra "ljussvärd" och i ytterligare andra till och med "lasersvärd".

Slumpartad wiki