FANDOM

Windu1
Mace Windu
Biografisk information
Hemplanet

Haruun Kal

Född år

72 BBY, Haruun Kal

Dog år

19 BBY, Coruscant

Fysisk beskrivning
Art

Människa

Kön

Man

Längd

1,88 meter

Hårfärg

Svart, skallig

Ögonfärg

Brun

Kronologisk och politisk information
Era

Rise of the Empire era

Anslutning
  • Galaktiska Republiken
  • Jediorden
Kända mästare

Yoda

Kända lärlingar

Mace Windu var en Korunnaisk jedimästare av legendarisk status och var ordernsmästare under dagarna som ledde fram till slaget om Geonosis, efter vilket han gav titeln till Yoda. Härstammande från Haruun Kal, Mace Windu agerade som en av de sista av medlemmarna i Högsta Jedirådet före fallet.

Historia

Tidiga livet

Mace Windu föddes inom klanen Ghôsh Windu år 72 BBY. Jedianthropologister, som studerade om alla Korunnai kunde känna av Kraften, frågade Windu-klanen om de kunde ta med sig ett barn tillbaka till Jediordern för att återfå den Korunnaiska kopplingen till Kraften. Då hans föräldrar redan dött i djungeln på Haruun Kal, Mace Windu gavs till Jediordern när han bara var 6 månader gammal. Då han inte hade varit tillräckligt gammal för sin namngivningsdag inom klanen bestämmde Jediordern att han skulle kallas Mace då han började studera på Jediakademin. Liksom alla inom Ordern, den unge Korunnaiske pojken tränades av Yoda i början och blev senare en Padawan till en annan Jedi. Mace tränade under Jedimästaren T'ra Saa under en tid, dock så är mängden träning han fick okänd.

Vid mycket tidig ålder fick Mace Windu reda på sin ovanliga förmåga att se så kallade ``Shatterpoints´´ i Kraften och hur de skulle påverka framtida handlingar. Det gav honom även förmågan att se fiendens svaga punkt. Med dessa unika förmågor hade Mace skymtar av delar av sin framtid, t.ex. av ljussabeln han senare byggde.

Vid 14-års ålder var Högsta Jedirådet oroade för Mace Windu. Även fast han var bland de bästa i sin klass så hade han ännu inte lyckats bygga den ljussabel som han hade sett i sina visioner ett flertal gånger.

Jedimästare

Klonkrigen

Slaget om Geonosis

Obi wan kenobi geonosis1

Windu och Kenobi slåss

"This party is over."
―Mace Windu till Dooku[src]

Krafter och förmågor

Hurr durr

Personlighet och egenskaper

Bakom scenen

Förekomster

Icke-kanonförekomster

Källor

Fotnoter och referenser

Se även

Externa Länkar