Fandom

Star Wars Wiki

Mon Mothma

429sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Mon Mothma var en kvinnlig människa från planeten Chandrila som levde mellan 48 BBY och 24 ABY. Under Republikens tid var hon senator för Chandrila. Efter Imperiets uppgång gick hon med rebellerna.

BiografiRedigera

Tidigt livRedigera

Mon Mothma föddes 48 BBY på Chandrila i en rik och inflytande familj. Hennes mor, Tanis Mothma var planetens guvenör, och hennes far skiljedomare. Vid nitton års ålder blev hon utvald till den hitills yngsta senator som suttit i den Galaktiska Senaten. Ett rekord som senare slogs av Leia Organa Solo. I Senaten blev hon god vän med kollegerna Padmé Amidala och Bail Organa. I 19 BBY var hon med på Padmé Amidalas begravining på Naboo.

UpprorRedigera

Under det Galaktiska Inbördeskriget trotsade Mon Mothma Kejsaren öppet. Detta ledde till att hon blev närmare övervakad av ISB, FONDOR och till och med Kejsaren själv. Hon lärde också in Bail Organas adoptiv dotter, Leia Organa i politsika och diplomatiska affärer. Under Rebellalliansens tidiga år deltog hon i många viktiga uppdrag. Bland annat att få X-vingen till flottan och att stjäla ritningarna på Dödsstjärnan. Bail Organas död i förstörelsen av Alderaan lämnade en plats som ledare, vilket skapade obalans i Alliansen. Då utnämndes Mon Mothma till general. I 4 ABY ledde Mon Mothma orienteringen i Slaget om Endor. Hon visste att deras bästa chans att slå Imperiet genom att förstöra deras supervapen Den Andra Dödsstjärnan.

StatschefRedigera

När den Nya Republiken bildades blev Mon Mothma utnämd till stadschef under elva år. Hon tog alltid Republiken före sitt personliga liv.

DödRedigera

Under Yuuzhan Vong Kriget försämrades hennes fysiska tillstånd med åldern. 24 BBY dog Mon Mothma, 72 år gammal. I äran av hennes mod och tapperhet döptes en stjärnkryssare efter henne.

Slumpartad wiki