Fandom

Star Wars Wiki

Padmé Amidala

430sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Padme 1.jpg
Padmé Amidala
Biografisk information
Hemplanet

Naboo

Född år

46 BBY (11BrS), Naboo

Dog år

19 BBY (16:5:26), Polis Massa

Fysisk beskrivning
Art

Människa

Kön

Kvinna

Längd

1,65 meters

Hårfärg

Brunt

Ögonfärg

Bruna

Kronologisk och politisk information
Anslutning
"She was… very beautiful. Kind, but… sad"
Leia Organa Solos minnen om Amidala[src]

Padmé Amidala Skywalker (född Padmé Naberrie, känd som hennes kungliga höghet, drottning Amidala av Naboo från 33 BBY till 24 BBY och senator Padmé Amidala av Naboo från 24 BBY till hennes död) var den yngre dottern av Ruwee och Jobal Naberrie, och syster till Sola Naberrie. Senare i sitt liv blev Padmé den hemliga frun till den legendariska jediriddaren Anakin Skywalker och moder till Luke och Leia Skywalker, två av de viktigaste personerna i galaktiska historien. Hon var också mormor till Jaina, Jacen och Anakin Solo, liksom också till Ben Skywalker. Detta gjorde henne även ättling till Allana, Jacens dotter, och Nat, Kol och Cade Skywalker.

Amidala var den demokratist valda drottningen av Naboo före hon representerade Chommell-sektorn som senator i den Galaktiska senaten. Under hennes period som drottning var hon med och befriade sitt folk från Handelsfederationen, som invaderade planeten 32 BBY, och blev en av de mest respekterade politiska personerna i galaxen. Under hennes relativt korta liv spelade hon en viktig roll i politik, såväl som i klonkrigen och hon var en av personerna som planerade en rebellrörelse, som kom att ändra galaxens historia.

BiografiRedigera

Som Naboos drottningRedigera

Padmé Amidala är en mycket ung drottning (14 år) på planeten Naboo. I Episod I är hennes planet utsatt för en blockad av den mäktiga och ondskefulla Handelsfederationen. Jediriddaren Qui-Gon Jinn och dennes lärling Obi-Wan Kenobi kommer till undsättning för att lösa konflikten. Av en tillfällighet (motorproblem på deras rymdskepp) får de emellertid ta sig till planeten Tatooine där man kommer i kontakt med den 9-årige Anakin Skywalker. Qui-Gon Jinn upptäcker att den unge Anakin har en extremt hög potential att utnyttja kraften och får med sig den lille pojken för att träna upp honom till Jediriddare. Innan filmen är slut har emellertid Jinn dödats av Sithlorden Darth Maul (som i sin tur dödas av Obi-Wan). Handelsfederationen besegras och Padmé blir senare senator i den galaktiska republiken.

Som Senatorn för NabooRedigera

Under beskyddning av jediRedigera

I Episod II har 10 år förflutit sedan förra filmen. Anakin är en ung och ivrig jedilärling som har Obi-Wan som mentor. Krig hotar och Anakin får i uppdrag att skydda Padmé. Detta leder till att båda förälskar sig i varandra. Detta är egentligen förbjudet för en jediriddare men Anakin älskar Padmé oerhört mycket. Efter att hans mamma, Shmi Skywalker, dödats av sandfolk blir Anakin besatt av att skydda sin älskade. Detta leder till hemska konsekvenser i Episod III.

Slaget om GeonosisRedigera

När Padmé och Anakin får veta att Obi-Wan är i trubbel på Geonosis bestämmer de sig för att försöka rädda honom. De tillfångatags och döms för industrispionage: Dödsstraff. KSS försöker döda dem, men de lyckas fly från monstren. Dooku sänder in droidekor, men just när situationen är som mörkast kommer 200 jedi och räddar dem. De rusar tusentals stridsdroider in på stadionet, och till slut är jedierna och Padmé omringade. Då anländer Yoda med den nya klonarmén för att rädda dem. Hon följer med Anakin och Obi-Wan i ett skepp, men faller ut ur skeppet när det träffas. Hon dör dock inte, och senare kommer hon till hangaren där Obi-Wan och Anakin ligger skadade eftre en duell med Dooku. I filmens slut gifter de sig på Naboo.

Demokratins död och ett sprucket hjärtaRedigera

Padmé (som nu är gravid) vet i Episod III att Anakin plågas av mardrömmar (där hon dör) och hennes man har i övrigt stora problem med psyket. Till slut lockas Anakin att gå över till kraftens mörka sida av den ondskefulle senator Palpatine (som snart blir diktator och kejsare - Darth Sidious). Avgörande är att hennes man får löften om att han kommer att kunna skydda sin fru vad som än händer om han går över till den mörka sidan.

Padmé blir bestört av den hemska nyheten att hennes man blivit ond och antagit en ny identitet, Darth Vader. Den höggravida Padmé gör ett desperat försök att få Anakin att återgå till den goda sidan och flyger till planeten Mustafar, ovetandes om att Obi-Wan gömt sig i ett av lastutrymmena. Anakin Skywalker alias Darth Vader tror att hon och Obi-Wan har vänt sig emot honom tillsammans och är nära att döda Padmé.

Födsel och dödRedigera

"Obi-Wan...There is good in him. I know...I know there's...still..."
―Padmé till Obi-Wan just före hon dör[src]

Padmé förlorar efter detta viljan att leva och dör innan filmen är slut. Innan hon avlider har hon emellertid fött ett tvillingpar. En pojke och en flicka som hon döper till Luke och Leia. Darth Vader som blivit svårt sårad i duellen mot Obi-Wan vet dock inget om att han är far till två barn. Padmé begravs på sin hemplanet Naboo och Obi-Wan och jedimästaren Yoda bestämmer att barnen ska växa upp åtskiljda för att skydda dem från kejsaren och fadern.

Bakom scenenRedigera

Padmé Amidala spelas av Natalie Portman.

FörekomsterRedigera

Slumpartad wiki