Fandom

Star Wars Wiki

Ranger (Centax-klass)

429sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Ranger var ett Centax-klass tung fregatt använt av den Republikanska flottan under Klonkrigen. Det var jedimästaren Nejaa Halcyons kommandoskepp under Slaget om Praesitlyn. Kapten Quegh var då skeppets kommenderande officer. Bland besättningsmedlemmarna fanns även fänrik Dejock, korpral Ram Raders och menige Slane Vick. Ranger var, förutom sina laserkanoner, utrustad med ett artilleribatteri av nyutvecklade MG1-A protontorpeder.

Ranger initierade slaget vid Praesitlyn genom att avfyra en salva av MG1-A torpeder, vilket fick bort ett av separatisternas stridsskepp från striden.

Skeppet bordades under striden av stridsdroider utskickade från ett attackskepp som hakat sig fast i Rangers skrov. Över hundra besättningsmedlemmar dödades, inklusive den mediciniska personalen och många av ingenjörerna ombord. Halcyon lyckades dock driva bort droiderna och rädda både skeppet och de delar av besättningen som överlevt. På grund av de stora skador som Ranger fått under striden så beslutade de dock att frivilligt förstöra skeppet.

FörekomsterRedigera

På andra språk

Slumpartad wiki