Fandom

Star Wars Wiki

Redeemer (Venator-klass)

429sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Ryloth venators damaged1.JPG
Redeemer (Till höger)
Produktinformation
Klass

Venator-klass stjärnjagare

Tekniska detaljer
Användning
Roll(er)
  • Jagare
  • Transportör
  • Kapitalskepp
Era

Rise of the Empire era

Anslutning

Redeemer, alltså Frälsaren eller Befriaren var en Venator-klass stjärnjagare som förstördes i Slaget om Ryloth under klonkrigen

HistoriaRedigera

Redeemer destruction1.JPG

Redeemers förstörelse

Efter att planeten Ryloth invaderats av Teknoförbundets ledare Wat Tambor och förslavade dess invånare sände jedirådet ut Anakin Skywalker och hans padawan Ahsoka Tano att bryta separatistblockaden runt planeten som styrdes av kapten Mar Tuuk för att kunna ge rum för invasionsstyrkorna att landa.

Redeemer kom ut ur hyperrymden ovanför Ryloth tillsammans med Resolute och Defender. Ahsoka ledde en skvadron med krigare från Resolute, och lyckades skapa en gång genom de framryckande Vulture-droiderna till det ledande kontrollskeppet. Emellertid anlände separatistförstärkningar från hyperrymden, och Ahsoka ignorerade en direkt order av Anakin och amiral Yularen att dra sig tillbaka, och Redeemer, Defender och Resolute och blev kraftig beskjutna utan beskydd. Till slut återvände Ahsoka till Resolute och skeppet reträtterade tillsammans med Defender till hyperrymden, men Redeemer var för skadat för att kunna reträttera, och blev förstört.

Senare utveklade Anakin en djärv plan som gick ut på att Defender skulle köras in i kontrollskeppet. Denna plan lyckades, och Resolute klarade resten av blockaden på egen hand, och invasionsstyrkan kom fram.

FörekomsterRedigera

KällorRedigera

Slumpartad wiki