Fandom

Star Wars Wiki

Rogue One: A Star Wars Story

434sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Rouge One: A Star Wars Story, även känd som bara Rouge One eller Star Wars: Rouge One, är en film från 2016 regisserad av Gareth Edwards och producerad av Lucasfilms direktör Kathleeen Kennedy, tillsammans med många andra. Manuset, skrivet av Chris Weitz och Tony Giroy, är baserat på en historia av John Knoll och Gary Whitta. Filmmusiken är komponerad av Michael Giacchino, vilket gör den till den första spelfilmen i Star Wars officiella kanon som inte har blivit tonsatt av John Williams. Det är den första filmen i Star Wars Anthology.

I Rouge One spelar Felicity Jones (Jyn Erso), Diego Luna (Cassian Andor), Ben Mendelsohn (Orson Krennic), Riz Ahmed (Bodhi Rook), Donnie Yen (Chirrut Îmwe), Jiang Wen (Baze Malbus), Forest Whitaker (Saw Gerrera), Mads Mikkelsen (Galen Erso), och Alan Tudyk (K-2SO). Genevieve O'Reilly repriserar i rollen som Mon Mothma, Rebellalliansens ledare; O'Reilly gestaltade karaktären i Star Wars: Episod III – Mörkrets Hämnd från 2005, men hennes scener klipptes bort. I fimen ser man också Darth Vaders återkomst.

Slumpartad wiki