Fandom

Star Wars Wiki

Separatistrådet

429sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Separatistrådet var det lagstiftande organet inom Konfederationen för Självständiga System. Rådet bestod av medlemmar från de största bolagen som var med i KSS, t.ex. Nute Gunray och Rune Haako från Handelsfederationen, San Hill från InterGalaktiska Banksällskapet och Wat Tambor från Teknoförbundet. Flera medlemmar av rådet dirigerade KSS trupper på otaliga planeter. När kriget framskred placerades pris för medlemmars huvud. Rådet höll sig undan från striderna och gömde sig på separatistkontrollerade planeter som t.ex. Geonosis, Utapau och Mustafar. Rådet blev det styrande organet inom KSS när statsöverhuvudet Dooku och överbefälhavaren Grievous dödades. Separatistrådet splittrades år 19 BBY, när Darth Vader anlände för att döda rådet.

HistoriaRedigera

Före kriget och GeonosisRedigera

Greve Dooku inbjöd många stora företag att komma med i KSS. På Geonosis bestämde sig Handelsfederationen, Teknoförbundet och InterGalaktiska Banksällskapet för att gå med i KSS. När Obi-Wan, Padmé och Anakin skulle dödade, fanns många från Separatistrådet och titta på, bl.a. Nute Gunray. När klonerna anlände drog Separatistrådet tillbaka sig till krigsrummet och följde med striden. När de såg att de skulle förlora flydde de från planeten

Kriget och UtapauRedigera

Council utapau1.JPG

Separatistrådet på Utapau

Under krigets gång fick Separatistrådets medlemmar göra vad de ville; Nute Gunray fortsatte att försöka döda Padmé Amidala. Dooku tyckte att Separatistrådet skapade mera trubbel är hjälpte. När Gunray tappade sin mechno-stol på Cato Neimoidia som innehöll vital information för separatisterna och ledtrådar var Darth Sidious flydde Separatistrådet till Grievous flaggskepp, Invisible Hand. Sedan flydde de till Utapau, där Grievous på order av Sidious beordrade att rådet skulle fly till Mustafar. Efter att både Grievous och Dooku dödats hade rådet kontroll över KSS. De tittade på striderna i Yttre Randen från sitt kontrollställe på Mustafar tills Sidious kontaktade dem och sa at hans nya lärling, Darth Vader skulle anlända.

DödRedigera

Huvudartikel: Uppdraget till Mustafar

Kända medlemmarRedigera

CitatRedigera

"It won't be long before the armies of the Republic track us here. I am sending you to the Mustafar system in the outer rim. On the volcano planet, you will be safe."
―General Grievous åt Separatistrådet 19 BBYUtapau[src]

FörekomsterRedigera

Slumpartad wiki