Fandom

Star Wars Wiki

Sithlärling

429sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

"I wanted to see the true power of the dark side. Can you teach me to…"
"You will learn.
"
Zannah blir lärling till Darth Bane[src]

En sithlärling var en individ, ibland ett barn, som studerade för under en sithmästare. De blev oftast valda av mästaren på grund av en speciell bedrift, eller på grund av deras känslighet för Kraften. Ibland bad de själva mästaren att lära upp dem.

En sithlärling var jämförbar med en padawan, och deras relation till sin mästare liknande den mellan jediriddare och padawan. En sithlärlings tid som lärling slutade oftast med att de dog, eller att deras mästare dog, ofta dödad av lärlingen själv. Om detta hände, så tog personen ifråga en egen lärling och upphöjdes på detta sätt till mästare.

RollRedigera

" Choose someone as successor and you will inevitably be succeeded. Choose someone hungrier and you will be devoured. 'Choose someone quicker and you won't dodge the blade at your back. 'Choose someone with more patience and you won't block the blade at your throat. Choose someone more devious and you'll hold the blade that kills you. Choose someone more clever and you'll never know your end. Despite these cautions, an apprentice is essential. A Master without an apprentice is a Master of nothing."
Darth Sidious, som väktare av Telos Holocronen[src]

Rollen som sithlärling var annorlunde än rollen som padawan. En padawan reste oftast inte utan sin mästare, medan en sithlärling nästan aldrig reste tillsammans med sin mästare. En padawan följde oftast med sin mästare på dennes uppdrag medan en sithlärling skickades att utföra saker ensamma. En sithlärling agerade som sin mästares redskap, och utförde dennes önskningar utan invändningar. Det var inte ovanlig att en lärling dog, ofta under ett av mästarens uppdrag. En till skillnad mellan sithlärlingar och padawaner var att en padawan lärdes upp av sin mästare, medan en sithlärlings mål var att lära sig så mycket de kunde från sin mästare; att lära ut var inte en av sithmästarens skyldigheter.

Sithlärlingar fick ofta tid att planera och genomföra egna planer och ideér, vilket förberede dem för att själva ta över rollen som mästare.

TräningRedigera

Sithträning var både mycket lik, och mycket olik, jediträning. De lärde sig hur man hanterade lljussablar och kraften. De lärde sig att alltid följa Sithkoden.

HistoriaRedigera

I siths tidiga historia så hade sithmästare ofta flera lärlingar. Det var dock bara ledaren som kallades Mörkrets Herre.

I Darth Banes Nya Sithorden användes Regeln om Två, där både mästare och lärling kallades Mörkrets Herre.

I Darth Krayts sithorden så användes Regeln om En, där mästaren var ensam Mörkrets Herre. Det fanns dock flera sithlärlingar samtidigt.

Urval av SithlärlingarRedigera

Sithlärlingar före Darth Bane's OrderRedigera

Sithlärlingar i Darth Bane's OrderRedigera

  • Darth Zannah (Lärling till Darth Bane; Blev sithmästare)
  • Darth Cognus (Mästare okänd; Blev sithmästare)
  • Darth Millennial (Lärling till Darth Cognus; Lämnade orden)
  • Darth Vectivus (Mästare okänd; Blev sithmästare)
  • Darth Plagueis (Mästare okänd; Blev sithmästare)
  • Darth Sidious (Lärling till Darth Plagueis; dödade sin mästare)
  • Darth Maul (Lärling till Darth Sidious; dog före han blev mästare)
  • Darth Tyranus (Lärling till Darth Sidious; övergavs av Sidious och dödades)
  • Vergere (Möjligen lärling till Darth Sidious; flydde efter att ha försökt döda sin mästare)
  • Anakin Skywalker (Lärling till Darth Sidious; blev sithmästare efter att ha dödat Sidious, återvändes av Luke Skywalker)
  • Galen Marek (Hemlig lärling till Darth Vader; Avsade sig sithlärorna och offrade sig själv för att rädda sina vänner)
  • Luke Skywalker (Blev lärling till den återuplivade Darth Sidious när han blev tillfångatagen. Återvändes av sin syster, Leia Skywalker Organa Solo)

Sith apprentices in Lumiya's SithRedigera

Sith apprentices in Darth Krayt's OrderRedigera

FörekomsterRedigera

KällorRedigera

På andra språk

Slumpartad wiki