FANDOM

Star Wars The Force Awakens
Star Wars: The Force Awakens
 , även känd som Star Wars: Episode VII – The Force Awakens, är en amerikansk fantasyfilm som hade biopremiär i USA den 18 december 2015 och utgör den sjunde delen i filmsagan Star Wars. Filmen regisseras av J.J. Abrams utifrån ett manus skrivet av honom och Lawrence Kasdan, som även skrev manus för både Rymdimperiet slår tillbaka och Jedins återkomst.

Musiken komponeras återigen av John Williams, medan George Lucas arbetar som "kreativ konsult" för filmen. Den utgör den första delen i den planerade uppföljartrilogin, som kronologiskt sett utspelar sig 30 år efter Jedins återkomst. Den är även den första Star Wars-filmen som produceras av Walt Disney Pictures, efter försäljningen av Lucasfilm till Walt Disney Company. Filmen är 136 minuter lång. 

Handling

  • Handlingen utspelar sig ungefär 30 år efter Jedins återkomst och Darth Vaders och Darth Sidious död. Den fokuserar på en trio unga huvudrollsinnehavare, samt ett flertal kända ansikten från tidigare filmer.  Episod VII–IX kommer inte att använda sig av de historier eller rollfigurer som kommer från Expanded Universe, dock kan element från detta material inkluderas för att bli kanon, som i fallet med TV-serien Star Wars Rebels.

Bakgrund och manus

  • Lucas hade skrivit utkast till Episod VII (samt för VIII och IX) som han lämnade över till Disney's styrelseordförande Bob Iger i samband med försäljningen av Lucasfilm till Disney. Under de 35 åren dessförinnan hade Lucas gett ledtrådar till materialet som relaterade till uppföljartrilogin, däribland följande (ibland motsägande) möjligheter som var relevanta för Episod VII:
  • R2-D2 och C-3PO skulle vara de enda rollfigurerna som var tänkt att medverka i alla filmerna (Lucas år 1980, 1981 och 1983). 

Trilogin skulle handla om återuppbyggnaden av Republiken ( George Lucas år 1980).  "It's like a saga, the story of a group of people, a family (George Lucas 1980). Luke skulle ha en romantisk relation med en kvinnlig förälskelse (Lucas år 1988). Huvudtemat för trilogin skulle vara moraliska och filosofiska problem, såsom nödvändigheten av moraliska val och visdom som krävs för att kunna skilja mellan rätt och fel, rättvisa, konfrontation, samt förmedla vidare det du har lärt dig (Lucas år 1983 och 1989).  Nyckelskådespelarna Mark Hamill som Luke Skywalker, Harrison Ford som Han Solo, samt Carrie Fisher som prinsessan Leia skulle medverka och vara i 60- eller 70-årsåldern (Lucas år 1983)

Slumpartad wiki