Fandom

Star Wars Wiki

Teknoförbundet

429sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Teknoförbundet 1.png
Teknoförbundet
Politisk information
Statschef

Förman

Samhällsinformation
Huvudplanet
Valuta

Galaktiska Krediter

Historisk information
Datum för upplösning

19 BBY

"The Techno Union army is at your disposal, Count."
Wat Tambor till Dooku[src]

Teknoförbundet var en av handelsgillena i den Galaktiska Republiken. Den var en koalition av företag som tillverkade teknologiska produkter. Teknoförbundet förespråkade sina medlemmars företag i den Galaktiska Senaten och försökte behålla en balans mellan de tidigare nämnda företagen.

Teknoförbudet gick med i Konfederationen för Självständiga System, vilket resulterade att förbundet upplöstes vid klonkrigens slut, år 19 BBY.

HistoriaRedigera

Förman Wat Tambor började under Republikens sista årtionden omformera Teknoförbundet, med Handelsfederationen som förebild. Detta ledde till att förbundet fick en rätten att ha en senator i den Galaktiska Senaten. Den fick också lov att ha en liten, privat armé. När Separatistkrisen började, så var Teknoförbundet en av de första att gå med i KSS.

Konflikten växte, och under det följande kriget, så blev Teknoförbundet en av Konfedertionens största leveranter av rymdskepp, stridsdroider och vapen. Splittringen inom förbundet blev uppenbart, eftersom en del av medlemmarna stödde Republiken och andra Konfederationen. År 20 BBY anföll Republiken en av Teknoförbundets planeter, Xagobah. Boba Fett försökte under striden lönnmörda Wat Tambor, men stoppades av General Grievous. Trots att generalen var där, så lyckades Republiken till slut befria planeten.

Wat Tambor var år 19 BBY inte nöjd över stridsdroidernas arbete, och han kände sig avundsjuk på Grievous. Detta fick honom att börja forska om alternativa sorters soldater. Hans planer inkluderade kloningsanläggningar i Saleucams underjordiska grottor, vilka skulle ge Konfederationen en egen klonarmé, bestående av Morgukaikloner, som tränats av Anzatlönnmördare, samt skapandet av hemliga labratorium på Nelvaan för framställning av mutanter och maskiner som kunde kontrollera cyborgs.

Denna bas var driven av en generator som drog kraft ur jordens inre värme, vilket resulterade i att en klimatförändring som gjorde att planeten befann sig i en constant vinter. Den orsakade också att alla män i en Rokrul, en by i närheten av anläggningen, förvandlades till vilda monster. Anakin Skywalker lyckades dock förstöra denna bas under Striden om Nelvaan.

Mot slutet av Klonkrigen, när det Galaktiska Imperiet skapades, så är det troligt att Teknoförbundet upplöstes eller nationaliserades samt att dess resurser inkorporerades i Imperiet.

PlaneterRedigera

MedlemmarRedigera

Kända MedlemmarRedigera

MedlemsföretagRedigera

FörekomsterRedigera

KällorRedigera

Slumpartad wiki