Fandom

Star Wars Wiki

Terentatek

429sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Jedi Killers

Få varelser i galaxen är lika dödligt som den legendariske terentatek. Dessa djur skära imponerande siffror, deras klumpiga ramar behandlas i en rad spikar, och varje är beväpnad med betar och klor som ger dödliga gift. Deras förmåga och fientlighet är välkända i hela galaxen, men kanske varelsen mest imponerande kvalitet är dess skinn, som är mycket motståndskraftig mot Force attacker. Denna exceptionella försvar, kombinerat med dess råstyrka och våldsam natur, gör terentatek formidabla även till grupper av de mest skickliga krigare.

Ursprunget till terentatek är höljt i dunkel, en teori utger de utvecklats mitt i den mörka energi på Korriban, formas och fördärvade av ritualer av tidiga Mörka Jedi. En annan hypotes hävdar att sithlorden EXAR Kun skapade terentatek genom att utsätta rancors till hans märkliga Force experiment. Oavsett deras sanna ursprung, de terentatek utgör ett stort hot för alla i sin väg - särskilt Force-sensitiva.

Oavsett om det var den period då de har sitt ursprung eller inte, spred terentatek över hela galaxen snabbast under regeringstiden av EXAR Kun. Den Sith Lord uppfödd dem specifikt för att förgöra Jedi innehav över många världar. Varelserna blev bofasta i dessa världar, söka upp områden stark i den mörka sidan och gå vilande i många år innan de nya att jaga igen. Jedi har upprepade gånger försökt att befria galaxen av terentatek, men ingen av deras ansträngningar har varit framgångsrika hittills.

78.73.27.230 augusti 9, 2011 kl. 13.27 (UTC)Albin Hillberg

Slumpartad wiki