Wikia

Star Wars Wiki

Wookiee

Diskutera0
409sidor på
denna wiki
Wookie 1
En grupp av wookies
AntonstaenLades till av Antonstaen

En Wookiee var en humanoid, björnliknande ras hemma från planeten Kashyyk.

UtseendeRedigera

Wookieer var ofta större än en människa och mycket starkare och uthålligare. Medellängden var drygt 2 meter. De var täckta med lång päls som varierade mellan brun, svart och grå. Det förekom även albinowookieer, men de var sällsynta.

Wookieers händer var försedda med infällbara klor vilket underlättade trädklättring.

Wookieer kommunicerade genom brummande och morrande ljud. De förstod ofta allmänspråket men utformningen på deras mun och svalg gjorde att de inte kunde uttala ord i många andra språk och därmed göra sig förstådda på dessa. Wookieer kunde leva upp till 600 år.

Wookiee2
Wookieen förbered sig för strid på Kashyyk 19 BBY
Xd1358Lades till av Xd1358

UppförandeRedigera

"It is not wise to upset a wookiee"
Han Solo ger C-3PO ett klokt råd[src]

Wookieer var kända för att ha ett hett temperament och blev lätt arga.

Wookieerna lydde under den wookieeska hederskoden. En av de heligaste delarna i koden hanterade reglerna för livsskuld. Detta innebar att om någon räddade en wookiees liv, även om det var någon som inte själv var wookiee, stod den räddade wookieen i evig skuld till sin räddare och skulle under resten av sitt liv tjäna räddaren och dennes familj. Chewbacca hade en livsskuld till Han Solo.

HemvärldRedigera

Wookieer levde i trädbyar på den djungelliknande planeten Kashyyyk. Det är dock möjligt att de ursprungligen kom från en annan planet.

Kända medlemmar av rasenRedigera

FörekomsterRedigera

Slumpartad wiki