Fandom

Star Wars Wiki

Xanatos

429sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share

Xanatos
Biografisk information
Hemplanet

Telos IV

Dog år

44 BBY

Fysisk beskrivning
Art

Människa

Kön

man

Hårfärg

Svart

Ögonfärg

Mörkblå

Kronologisk och politisk information
Anslutning
Kända mästare

Qui-Gon Jinn

Kända lärlingar

Bruck Chun

Xanatos var Qui-Gon Jinns första padawan. När Xanatos far dödades av Qui-Gons Jinn gav Xanatos efter för den mörka sidan och blev en mörk jedi.

UppväxtRedigera

Qui-Gon upptäcke Xanatos när pojken var tre år gammal. Imponerad av pojkens potential i Kraften beslutade sig Qui-Gon, efter en stunds eftertanke, att ta med Xanatos till JeditempletCoruscant för att tränas. Genom detta handlande tog de två saker Xanatos älskade mest i unga år ifrån honom: Crion, hans far och Telos IV hans hemplanet.

Xanatos tränas till jediRedigera

Efter att Xanatos tränats ett tag på Coruscant började han följa med Qui-Gon ut på olika uppdrag i ett antal år. Xanatos tenderade att bli aggresiv, något som bekymrade jedirådet. Som ett slutgiltigt test på Xanatos skickade Yoda de bägge till Telos som låg i inbördeskrig som startats av Xanatos korrumperade far Crion som var guvenör på planeten.

Övergången till den mörka sidanRedigera

När Qui-Gon tvingades att döda Crion gav Xanatos efter för vreden och gick över till den mörka sidan. Xanatos tog senare sin fars ring och tryckte den mot sin kind, där den bildade en bruten cirkel (symbolen för Xanatos). Qui-Gon meddelade rådet att Xanatos hade "dött" under stridigheterna på planeten.

FörekomsterRedigera

Slumpartad wiki